Síkságról a hegyre

Sportóra! De milyen?

2017. június 06. 09:16 - Laczkó Ági

Mára eljutottam oda, hogy sportóra nélkül el sem kezdem az edzést. Tibi (az edzőm) is az óra segítségével ellenőriz, így elengedhetetlen lett számomra. Sajnos most olyan helyzetben vagyok, hogy órát kell váltanom, ami nem egyszerű. Remélem, Ti tanultok az esetemből.

Mikor el kezdtem néhány éve újra futni (hiszen volt egy kis szünet az életemben), mindig ugyanazon az útvonalon nagyjából ugyanabban a tempóban futottam. Egy idő után nagyobb távra vágytam de csak a km-ek számát növeltem, a sebességemen sosem változtattam. Ezért nem is fejlődtem annyira, mint amennyit ki lehetett volna hozni a lehetőségből. Egy idő után ajándékba kaptam az első sportórámat (Zoztól), ez mérte a pulzusom és az edzés időtartamát, majd memorizálta, de mást nem tudott. Én boldogan vettem magamra minden edzés alkalmával, és mindig kíváncsian nézegettem utána az értékeket úgy, hogy fogalmam sem volt, hogy jó-e amit látok, vagy egyáltalán mit kellene látnom. Nem is értettem, miért futnak sokan órával, de úgy voltam vele, hogy biztosan hasznos. Majd rájövök és megtanulom… Eljártam néhány versenyre és a tiroli spartan race közben határoztam el, hogy nekem kell egy olyan óra, ami távolságot is mér! Hiszen a Géza meg a Gábor mondta nekem, mikor hol járunk. Na de mindkettőjüknek Polar 400-as órája volt, mégis volt különbség a két óra által mért adatok között. Hoppácska! Akkor ilyen se kell… El kezdtem utánajárni, kutakodni, tanakodni, hogy milyen gyártó felelhet meg az elvárásomnak (pontos táv mérés) és mivel  a kocsiban TomTom navigáció van, ezért úgy gondoltam, hogy nekik pontos mért adatokkal kell, hogy dolgozzanak. Tudtam, hogy van TomTom óra, és mikor megláttam, hogy olyan paraméterekkel rendelkezik, ami számomra nagy pluszt jelentett, egyből elköteleztem magam. Ezek a plusz opciók: úszást is mér->vízálló + mp3 lejátszó is egyben. TomTom Runner 2 music+cardio. Megnéztem, kinéztem, felhívtam, megrendeltem, kifizettem, átvettem, élveztem. Egy ideig. Amíg ki nem nőttem az órát. Na nem híztam el… :) Csak most már teljesen más szemszögből nézem az óra tulajdonságait, és amik eddig pozitív előnyök voltak, azok mostanra fölöslegessé váltak, és a mostani igényeim sajnos jelenleg piros izzóként villognak az agyamban!

20170602_053727.jpg

Tibi (az edzőm) ahogy bejött az életembe, megváltozott szinte minden: az edzéseimnek célja és értelme lett! Tőle az edzéseket TrainingPekas-en keresztül kapom. Ez úgy néz ki, hogy hétvégén megírja nekem a következő heti edzéstervet, ezt naptári nézetben is látom illetve napok szerinti felosztásban. Amelyik napot szeretném, meg tudom nézni részletesen. Itt látom, hogy miket kér, milyen tempót, távot, mi a tervezett edzés összes adata. Ezen kívül szövegesen megjegyzésben kapom a pontos edzéstervet, és tanácsot is szokott adni. Az órámmal az edzést rögzítem, majd szinkronizálás után az összes előre kiírt/elvárt adat megjelenik ebben a táblázatban, illetve különböző görbéken mutatja a futásomat (pl. pulzusomat, a sebesség változását, a terepviszonyokat, stb.). Persze az alapadatok a MyTomTomSport-ban is megjelennek, csak nem ebben a változatban. Sajnos egy nagyon fontos adatot nem szinkronizál át (pedig elvileg kellene tudnia), mégpedig a lépésfrekvenciát, azaz azt, hogy egy perc alatt hányszor éri a talpunk a talajt. (Nem térnék ki ennek a témának a jelentőségére, hiszen most nem erről szól ez a cikk, de ha valakit érdekel, a Runner’s Worldben olvasható egy jó cikk: http://www.runnersworld.hu/edzes/79777-mi-a-szamodra-idealis-lepesszam)

tp3.jpg

Nem csak ez lett a fél éve tökéletesnek tűnő órám hátránya: ha reggel leveszem a töltőről, maximum 10 órás edzést tud rögzíteni (zenehallgatás nélkül)! Mivel idén az ultra versenyeken van a fő hangsúly, így elég necces volt néhány versenyem mérése.

Kényelemre és kezelhetőségre kiváló, sokoldalú mégis egyszerűen használható! Félmaratonistáknak szerintem nagyszerű óra, nekem már nem felel meg… Akkor hogyan kezdtem keresgélni? Még kora tavasszal el kellett mennem a Garminba óraszíjat venni és ott az eladóval el kezdtem csacsogni, kiderült, hogy a Garmin kidobott a piacra több olyan modellt is, ami a mostani elvárásaimnak megfelel! Arról nem is beszélve, hogy ők is gyártanak navigációs rendszereket, így ennek a pontosságával sem lehet gond.

Persze, az embernek folyamatosan változnak az elképzelési, mégis én arra bíztatok mindenkit, hogy minél több helyen tájékozódjon, hogy mik a lehetőségek, és ne csak 1-1 márka modelljére kérdezzetek rá, hogy ki mit tud róla, érdemes-e olyat venni, stb. … Szánjon rá mindenki időt/energiát, ha már belenyúl a zsebébe és ne csak otthon a fotelból próbáljon találni megfelelő órát. Sokszor hiába megyünk fel a netre, ott szembe találjuk magunkat egy csomó lehetőséggel, de nem tudjuk, pontosan melyik is lenne a magunkhoz való. Érdemes elmenni szak(!)üzletbe és eladói segítséget kérni. Ő tényleg ért hozzá és tudja, mi mit tud.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://siksagrolahegyre.blog.hu/api/trackback/id/tr5312555921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laczkó Ági 2017.06.06. 10:54:53

@Burgermeister: Kedves Burgermeister! Köszönöm a segítséged és a hozzászólásod. Sajnos nekem a Polar órákkal nincs jó tapasztalatom, az általad írt tipusnak is tudok több hibájáról (a vízállóságát hamar elveszti a nem megfelelő kialakítás miatt, illetve a GPS sem teljes pontosságot mutat). Viszonlag jó áron van, és biztos vagyok benne, hogy sokan meg vannak vele elégedve, de számomra már csak azért sem felel meg, mert GPS-es edzésméréssel az óra maximum 8 órát képes működni, utána lemerül. Nekem ez hosszú versenyeknél kevés...
De nagyon köszönöm az ajánlásod! :)

Porcogo 2017.06.07. 12:18:58

Ajánlom figyelmedbe a Garmin Fenix3-at. Több fél változatban létezik, nekem a Fenix3HR Sapphire HRM Run van és tökéletesen meg vagyok vele elégedve. A csuklós pulzusmérés természetesen felejtős, max. arra jó, hogy a nap közbeni pulzusod mérd vele, de a HRM RUN mellkaspánttal elég korrekt információkat ad a futásodról.

Most hogy kijött a Fenix 5 az ára is szépen lement, ráadásul nekem heti 7 nap GPS-es edzés mellett bír egy hetet egy töltéssel, mindemellett lehet használat közben is tölteni, szóval az ultrafutással se lesz problémád.

Itt nagyjából mindent megtudhatsz róla:

www8.garmin.com/manuals/webhelp/fenix3/EN-US/GUID-62A09512-518A-424A-8491-FE2B80CD2091.html

Laczkó Ági 2017.06.13. 10:23:52

@Porcogo: Kedves Porcogo! Köszönöm a véleményed, én is a Garmin felé hajlok! Bár a fénix 3 tényleg szuper, de sok olyan funkciója van, amit én biztosan nem fogok használni, így az talán fölösleges. Néztem a kifejezetten futó óráit, edzőmnek is ForRunner 605 -ös modellje van. Remélem hamar eljutok a Garmin boltba és jól kikérdezem az értékesítőt! :)
süti beállítások módosítása